Utgivelser

10580713_697642046980533_7674949627276152387_o

Forlaget H//O//F ble etablert i 2011 og som et uavhengig forlag – en mulighet/et rom/en arbeidsgruppe – og utifra et behov for å gi ut kvalitetslitteratur hvor forfatterne i større grad kan legge premissene. Siden den gang har vi utgitt et tyvetalls bøker – først og fremst bestilte tekster, og har gledet oss over å kunne jobbe frem bøker med flere av Skandinavias mest interessante forfattere. I 2017 gir vi ut ytterligere femten.

Forlaget gir ut skjønnlitteratur, tverrestetiske prosjekter, kunstpublikasjoner og filosofi/teori-utgivelser.

Alle forlagets bøker er tilgjengelig på House of Foundation og via Audiatur bokhandel, men også gjennom enkelte øvrige bokhandlere/nettbokhandlere i landet. For kunder i Sverige kan bøkene bestilles via Adlibris.

 

Involverte/redaktører/samarbeidspartnere: Sindre Andersen, Kristin Berget, Eller med a, Ola Innset, Nora Joung, Mari Vatne Kjelstadli, Mira Langeland, Morten Langeland, Eirik Høyer Leivestad, Agnar Lirhus, Markus Stabel, Martin M. Sørhaug, Fredrik Wilhelmsen, Ylva A. Wærenskjold og Gunnar Wærness (oversettelser/gjendiktninger).

 

Høsten 2015 etablerte vi også et barnebokforlag – To streker.

Hovedredaktører for forlaget er Agnar Lirhus og Martin M. Sørhaug. Øvrige involverte: Eller med a, Mari Kolsrud Hustoft, Rune Markhus og Markus Stabel. Se forlagets Facebookside for mer info om forlag og utgivelser >>>

 

 

Utgivelser (2011-)

AlferiAudbokPierre Alferi
Å lete etter en setning

Pierre Alferi (født 1963) har siden 1991 markert seg sterkt innen fransk litteratur. Han har utgitt et titalls poesibøker (blant annet Le Chemin familier du poisson combatif (1992), Sentimentale journée (1997), La Voie des airs (2004)), flere romaner (blant annet Le Cinéma des familles (1999) og Kiwi (2012)), han har oversatt poesi, regissert filmer og samarbeidet med musikere, kunstnere og stått for flere performancer og utstillinger. Sammen med Olivier Cadiot redigerte han det toneangivende tidsskriftet Revue de la littérature générale, som ble svært viktig for utviklingen innen fransk litteratur ved overgangen til 2000-tallet. For sitt forfatterskap har han mottatt flere litterære priser.

Å lete etter en setning (Chercher une phrase, Christian Bourgois 1991) ble utgitt samtidig med Alferis første diktsamling, Les Allures naturelles, og er en poetisk-filosofisk tekst om setningen. For den som skriver er det setningen, ikke ordene som sådan, det handler om. Å skrive er å lete etter setningen, og det er denne prosessen boken søker å beskrive nærmere. Til forskjell fra de utallige fremstillingene av «teksten», fremhever Alferi setningen som det stedet der litteraturen blir til og utfolder seg. Gjennom hans analyser av setningens rytmiske og refererende funksjoner, rives setningen løs fra den ordinære lingvistisk-semantiske tilnærmingen til språket. Setningen er ikke relativ til et helhetlig språksystem, men utgangspunktet for språket.

Selv om boken ble utgitt i 1991, har den beholdt sin aktualitet og friskhet. Den viser oss noe av Alferis elegante setningskunst og hans refleksjon omkring sitt litterære arbeid. Boken ble utgitt på nytt i 2007, og er av de bøkene «man aldri blir ferdig med».

ISBN: 9788293317289 | Pris: 200,- | Bestill | Oversettelse: Gunnar Berge | Design: Eller med a

Gunstein BakkeBakke omslag
Bok av tre

«De tørre trærne ligner luftveier. Elde i treverk arter seg som porøsitet. Iblant kan en løfte dem rett fra rot og bære dem, lette som mannekenger.»

«Noe tretypisk finnes som har med spredning å gjøre, utbredelse i luft, klamring i jord. Den disiplinerte optimeringen. Trærne spenner seg og vrir og holder. De strekker seg og løfter et plan, en vifte, oppretter seg selv som en transportåre mellom himmel og jord. Treets formidlingspraksis er enestående: en hals som synger og svelger i begge ender.»

Gunstein Bakke (f. 1968) debuterte i 2000 med romanen Kontoret, og i 2005 kom romanen Den indre olding. Bakkes tredje roman, Maud og Aud. Ein roman om trafikk (2011) fikk strålende kritikker, og ble nominert til Brageprisen, P2-lytternes romanpris, årets beste nynorskbok i avisa Dag og Tid og Sørlandets litteraturpris. i 2012 kom forfatterens første diktsamling, Murskueteknikkane, ut og nå altså også, i anledning Møllebyen Litteraturfestival, Bok av tre, som er et bestillingsverk. Bakke har også gjendiktet verk av Juliana Spahr, Mahmoud Darwish og Willy Kyrklund.

ISBN: 9788299859790 | Pris: 100,- | Bestill | Design: Øystein Vidnes

berget omslagKristin Berget
Sonja Sacre Cœur

Kristin Berget romandebuterer med miniatyrromanen Sonja Sacre Cœur

Noe av det første som slår leseren i møte med Kristin Bergets tekster, er en følelse av vilje, av retning, av kraft og tempo. Tekstene er bevegelser, de tar deg med. Det samme gjelder boka Sonja Sacre Coeur, som er forfatterens første roman. Tempoet settes med en gang: Vi møter Sonja i et diskotek, hun snurrer plater, vi kjenner det svette begjæret, rytmene som dunker. Så, like fort, klipper teksten over i en personlige beretning om tilblivelsen av byen Wroclaw. Vi aner at det er et stort spenn i denne romanen, en direktelinje mellom enkeltmennesket og de store samfunnsstrukturene. Berget tar i romanen for seg spenninger mellom den ytre verdens former og menneskets mentale landskaper. Hun ser terrengets grensemerker opp mot menneskenes lemfeldige grensedragninger. Dikotomien mellom det bestandige – og kanskje hellige – og det forgjengelige – og menneskelige – samles i et brennpunkt i synagogen Den Hvite Stork, som er Sonjas studieobjekt i Polen. Samtidig er teksten opptatt av hvilken form Sonja har. Hva betyr rommene hun beveger seg i for den hun er; baren, synagogen, villaen i Norge? Sonja er en stolt person, en som staker ut sin egen kurs, men hun er også prisgitt noe annet, noen andre, noe større. Sonja er både klar og utflytende. Hun forfaller og bygger seg opp igjen. Hun blir bygget opp igjen.

Kristin Berget debuterte i 2007 med diktsamlingen loosing louise, og utga sin andre samling, Der ganze Weg, i 2009. I 2013 kom Hennes ansikt og Min natur. Bøkene er oversatt til danske, svensk, polsk og serbisk. Berget har studert ved Litterär Gestaltning i Gøteborg. Hun har vært redaktør for Signaler siden 2010, og hun var kunstnerisk leder for Harpefoss Poesifestival 2012. Samme år ble hun tildelt Tanums kvinnestipend og hun var hun nordisk kandidat til «European Poet of Freedom Award» i Polen. I 2014 ble hun tildelt Stig Sæterbakkens minnepris.

*

«Det som gjør «Sonja Sacre Cœur» til stor litteratur, er tekstens spennvidde, dens evne til å tenke på mangfoldige nivå.» //«Sonja Sacre Cœur» er en sandfarget, postkortstor hardback, et nydelig fetisjobjekt for bokelskere designet av designbyrået «eller med a». Det er imidlertid ikke sånn at lekkerhet har vært eneste prioritet, snarere vekker boken minner om Bergets debut, like sandfarget og med en nøye gjennomtenkt sammenheng mellom teksten og dens grafiske og materielle utforming.» – Susanne Christensen, Klassekampen

*

«Når Berget nå romandebuterer på småforlaget H//O//F, er selve utgivelsen blitt en fjærlett og uvanlig forseggjort liten sak (95 x 130 mm!» // «… setninger skinner av seg selv på samtlige boksider, og av tanker som løfter boken langt ut av lommebokformatet.» – Elisabeth Frøysland Pedersen, Morgenbladet

*

«Det er en bog gennemsyret af en grundlæggende undren. Hvornår hører noget op, hvornår begynder det? Samhørrighed, adskillelse; “kroppens naturlige avgrensing virker plutselig tvilsom, elvevannet renner gjennom årene hennes, sammenhengene hun ser i alt er i ferd med å oppløse henne”.» – Karl Emil Rosenbæk, Floret.se

ISBN: 9788293317401 | Pris: 130,- | Bestill | Design: Eller med a

150729_€urodike_omslag_LQBrødet og E$elet
– €urodike

€urodike ble bestilt som et korverk av Møllebyen Litteraturfestival 2015. Denne romanen er en bokversjon av korteksten som skal urfremføres pa Møllebyen Litteraturfestival i august 2015.

Brødet og E$elet bestar av Henrik Skotte og Gunnar Wærness. Tidligere utgivelser av Brødet og E$elet: Griskokknetter (BeijingTrondheim, 2014)

«Men om jag ska välja en bok som särskilt sticker ut detta år är det utan tvekan kortromanen ”€urodike” av Brødet og E$elet, det vill säga författarduon Henrik Skotte och Gunnar Wærness. ”€urodike”, som ursprungligen skrevs som ett körverk som framfördes vid Møllebyens litteraturfestival, är ett slags western om Europas ekonomi, stöpt i mytologisk form. Romanen befolkas av figurer som ­muren, fisken och tjuven, som har fått sagornas snusf­örnuft och en mild humor. Ibland påminner det om vår ­civilisations allra första texter. Romanfigurerna slits mellan viljan att vara goda å ena sidan, och ekonomin å den andra, den ekonomi som ersatt gudarnas lagar, men som för med sig samma slags ödes­mättade konsekvenser. Bokens Eurydike är ett ­tiggarbarn som levt som dotter till jaget, bokens Orfeus. När hennes riktiga far dyker upp (eller ­hennes ägare) säljs hon som hustru. Inte ens jaget kan träda ut ur de ekonomiska förhandlingarna: han måste slutföra köpet. Eurydike som dotter går därmed förlorad.

Som helhet är boken samtidigt både vacker och brutal, både lättigenkännlig och mardrömslik. Skottes och Wærness ord utgör i all sin enkelhet en språkmagi som tangerar möjlighetens gränser. ­Brødet og E$elets performancekonst är dessutom något av det underligaste man kan se på scen i Norge i dag, med märkliga djurmasker, mexikanska brottare och toviga dockor. De mexikanska brottarna dyker också upp i ”€urodike”. Om brottaren El Democratia får vi veta att han dödar genom långa beslutsprocesser. Det kommer att bli spännande att följa utvecklingen av denna mytologiska värld under åren som kommer, på scen och i bokform.» – Anneli Axén, Svenska Dagbladet

ISBN: 9788293317333 | Pris: 200,- | Bestill | Design: Eller med a

Cadiot omslag til webOlivier Cadiot
Diktekunsten

Ingen annen enkeltbok har satt større spor etter seg i den nyeste franske poesien enn Olivier Cadiots L’Art poétic’ (1988). Poeter som Nathalie Quintane, Christophe Tarkos, Pierre Alferi, Pascalle Monnière, delvis Emmanuel Hocquard og en rekke yngre poeter, skriver alle i forlengelsen av denne boken, som var Cadiots første og som umiddelbart brakte ham stor anerkjennelse.

Når den ble så epokegjørende var det først og fremst fordi den viste en vei ut av 1970- og 1980-tallets poésie blanche. Denne retningen, hvis sentrale skikkelser var Roger Giroux, Anne-Marie Albiach, Claude Royet-Journoud og Jean Daive, utforsket negativiteten, fraværet og det uttrykksløse språket. Cadiot, som er full av beundring for denne måten å skrive på, er på sin side mer opptatt av det affirmative og konstruktive, illustrert blant annet i Futur, ancien, fugitif (1993) med en henvisning til Robinson Crusoe som bygger opp sin tilværelse ved å tenke ut enkle systemer. Mens man tidligere hadde lagt vekt på strengheten, bringer Cadiot inn humor, ordleker, muntlighet og løsluppenhet. Fra og med L’Art poétic’ er ikke lenger dvelingen og tausheten den franske poesiens fremste kjennetegn; hans bøker søker snarere å utforske hva fart og et til tider fyrverkeripreget språk kan utrette. Cadiot bringer ordene tilbake til en tilstand av barnlig uskyld, en språkets elementære tilstand, der setningene blir synlige i sin tilblivelse.

Samtidig oppstår en ny form for poesi, som fremdeles anvender boksidens hvithet som et element, men som verken er redd for anakronismer, gjentakelser eller anglisismer. Allerede i tittelens andre ord (poétic’) gjøres det engelske språket og dets litteratur til en aktør i verket. Men boken skriver seg også inn i den lange tradisjonen av Ars poetica, som helt siden Horats, og særlig i klassismen, har søkt å gi retningslinjer for hvordan poesi bør skrives. Cadiots bok er en hyllest til og en praktisk veiledning for den som ønsker å gjøre seg kjent med diktekunsten. Men i stedet for å presentere nye forskrifter, er det de mulighetene som ligger i den poetiske kunsten det gjelder å gi en innføring i. Slik Gertrude Stein, som danner utgangspunktet for hans Fairy queen (2002), taler om at hun, for å kvitte seg med rytmen og klangfullheten, «arbeider med grammatikken», søker Cadiot å skape en annerledes poesi ved å gjøre det grammatiske arbeidet til et hovedanliggende.

L’Art poétic’ er et på mange måter idiomatisk verk, og skulle derfor i utgangspunktet være umulig å oversette. Men selv om enkelte av de språklige poengene vanskelig lar seg overføre, er bokens poetiske karakter så sterk at tekstene fungerer utmerket på norsk.

ISBN: 9788293317272 | Pris: 250,- | Bestill | Oversettelse: Gunnar Berge | Design: Pascal Prosek

Omslag antologiPower Ekroth (red.), Bernhard Ellefsen (red.) & Remi Nilsen (red.)
Fabrikk: Antologi – Møllebyen Litteraturfestival 2013

Fabrikken som et tomt rom er et faktum i hele Norden: Store og små byer forandres, og produksjon erstattes av andre typer virksomheter. En festival og en antologi om FABRIKKEN, som inkluderer perspektiver fra alle de nordiske landene, og med Peterson* i Moss som omdreiningspunkt, vil muliggjøre sammenføring, kontrastering og kritikk. Målet er ikke en samling bidrag som peker i én intellektuell, estetisk eller politisk retning, men heller en vifte av innganger som har det til felles at de er overraskende og at de ikke slutter seg til de etablerte tankemønstrene om byutvikling i en postindustriell era. Å krysse grensene mellom de nordiske landene, så vel som å krysse grensene mellom ulike kunstneriske og analytiske arbeidsmåter, vil skape en plattform for å tenke fabrikken på nytt.

* Peterson Paper var inntil i våres en hjørnesteinsbedrift i Moss, men nå er fabrikkportene stengt for siste gang. 260 ansatte sluttet seg etter en stor konkurs til de mange oppsagte i norsk papirindustri. I nesten 200 år har papirfabrikken vært en del av den produksjonsnæringen som har preget den nedre delen av Glomma-regionen og Østfold. Den høye andelen av mennesker ansatt i produserende industri har formet fylket både politisk, kulturelt og økonomisk, og nå som de siste store bedriftene går konkurs eller flagger ut, blir Østfold en naturlig del av den utvikling som har foregått i nord- og vest-Europa de siste tiårene. Tilbake står en forandret økonomi og byer hvor tomme fabrikker opptar store områder tett på sentrumskjernen.

Bidragsytere: Johan Jönsson, Jenny Högström, Arve Kleiva, Thure Erik Lund, Erlend O. Nødtvedt, Lisi Raskin, Øyvind Rimbereid, Leslie Kaplan, Cathrine Strøm, Sven-Olov Wallenstein, Fredrik Wilhelmsen, Ásmundur Ásmundsson, Koddu.

ISBN: 9788293317012 | Pris: 180,- | Bestill | Design: Eller med a

MLF_Gulliksen omslagGeir Gulliksen
JE SUS (eller hvordan leve)

Boken er et bestillingsverk skrevet til Møllebyen Litteraturfestival som i 2013 har «FABRIKKEN» som tema. Resultatet har blitt en prosatekst, et personlig essay som tar utgangspunkt i  skildringen av Jesus i Evangeliet etter Markus.

Gulliksen debuterte i 1986 med romanen Mørkets munn, og er i dag en av Norges mest kritikerroste forfattere, som med sin lyrikk, sine romaner og sine essays har vært med på å definere litteraturen på 90- og 00-tallet. Av hans diktsamlinger kan nevnes Om tyngde og letthet (1998), Voksne dikt (1999), Se på meg nå (2005) og Et ansikt som minner om norsk politikk (2008), i tillegg til en utgivelse med samlede dikt, Hvis jeg må være meg (2006). I 2008 ble Gulliksen tildelt Mads Wiel Nygaards legat for sitt forfatterskap. Hans tre siste romaner, Tjuendedagen (2009), Forenkling (2010) og Bøyde knær (2012), utgjør til sammen en trilogi om kjærlighet, makt og kjønnsroller. I 2012 debuterte Gulliksen som dramatiker med stykket En kropp på Dramatikkens hus.

ISBN: 9788293317043 | Pris: 160,- | Bestill | Design: Eller med a

abstractsChristopher Haanes
Abstracts

«Abstracts» er en serie abstrakte kalligrafiske arbeider, laget med bredkantet skriveredskap, et skriveredskap som har gitt form til det latinske, hebraiske og arabiske alfabetet i over to tusen år. Arbeidene er spontane improvisasjoner, og kan betraktes som simuleringer av skriftspråk – språk som altså ikke eksisterer annet enn som fiksjon.

Christopher Haanes (f.1966) er kalligraf, typograf og skriftlærer. Han har tidligere utgitt Håndbok i kalligrafi (Aschehoug 1994), Kalligrafi (nrk Fale 1998) og Bokstavelig (Aschehoug 2004). som altså ikke eksisterer annet enn som fiksjon. De ble stilt ut i Senter for Frie Kunster i Oslo i 2010, og stilles ut i forbindelse med Møllebyen Litteraturfestival i Moss 2012.

ISBN: 9788299859745 | Pris: 150,- | Bestill | Design/kalligrafi: Christopher Haanes

 

abc for vChristopher Haanes
ABC for voksne

ABC for voksne er en bok som gir hver bokstav i alfabetet sin egen historie, og hver sin visuelle behandling. Boken er en subjektiv reise i bokstaver, full av historisk informasjon, sidesprang, anekdoter, estetiske vurderinger og innfall. Kort sagt er boken laget for de som vil vite mer om bokstavene våre og hvor de kommer fra.

Christopher Haanes (f.1966) er kalligraf, typograf og skriftlærer. Han har tidligere utgitt Håndbok i kalligrafi (Aschehoug 1994), Kalligrafi (NRK Fale 1998) og Bokstavelig (Aschehoug 2004).

ISBN: 9788299859776 | Pris: 150,- | Bestill | Design/kalligrafi: Christopher Haanes

 

 

MLF_Helden_del1

Johannes Heldén
Fabriken/The Factory

Boken er et bestillingsverk skrevet til Møllebyen Litteraturfestival som i 2013 har «FABRIKKEN» som tema.

Teksten er utledet av et digitalt verk med samme tittel, generert 2., 3., 7. og 13 mai 2013 på the MacDowell Colony, NH, USA. En svensk og en engelsk versjon møtes, uten at den ene er en direkte oversettelse av den andre.

«The quest for a sustainable world may succeed, or it may fail. If it fails, the world will become unthinkable. If it works, the world will become unimaginable.»

Samarbeidet festivalen (og forlaget H//O//F) har hatt med designkollektivet Eller med a og med Zoom Grafisk har vært helt avgjørende for at vi har fått realisert et meget ambisiøst publikasjonsprosjekt. Seks bøker gis ut i anledning festivalen og ytterligere fire gis ut høsten 2013/våren 2014. Samtlige parter har bidratt vesentlig gjennom å tenke innhold, tematikk og økonomi (man kommer ikke utenom økonomien) ut fra hvert sitt felt. Vi har også samarbeidet godt med Arctic Paper som har levert papir til våre publikasjoner, og endelig via Zoom med bokbinderi.

ISBN: 9788293317050 | Pris: 200,- | Bestill | Design: Eller med a

Andreas Vermehren Holm
Antropocæn kreatur

den ensomhed som nu råder i den tid vi lever endnu har den ikke gjort sig gældende til sit yderste

ANTROPOCÆN KREATUR er malstrøm og punktnedslag, en bevissthetsutvidelse og en besvergelse av verden. I møtet mellom fabeldyr og truede arter, mellom myter og fakta – det som oppstår og forgår – skriver Andreas Vermehren Holm fram en prosa som både hvisker og skriker, tenker og blir tenkt.

ANTROPOCÆN KREATUR kombinerer ord og bilder,skjulte og forvrengte sitater, og vitner om en kropp som har blitt frarøvet enhver form for velsignelse.

Andreas Vermehren Holm er bosatt i København. Han er forfatter, oversetter og redaktør for Forlaget Virkelig, Bestiarium og Ny Jord – tidsskrift for naturkritik.

ISBN: 9788293317340 | Pris: 120,- | Bestill | Design: Andreas Vermehren Holm

 

Vermehren Holm i samtale med Tomas Espedal på Litteraturhuset i Bergen (august 2015)

AsamiLeif Holmstrand
ASAMI KANNON: AVFALLET

«Förlåt. Jag ber om ursäkt. Jag gillar sopor. Det är besvärligt för mig. Besvärligt att motivera. Det var inte meningen. Förlåt. Människor gör saker. Människor producerar. Jag producerar ursäkter. Mänskligheten producerar avfall. Förlåt. Soporna är vår största kulturprodukt. Därefter kommer pornografin. Ursäkterna. Skräp är mångskiktad berättelsemateria. Allas visioner, drömmar, framtidsplaner, hoppfullheter omsätts i avfall. Efter att ha varit våldsredskap och sedativer. Efter att ha klätt ut sig till dekorativ indignation, moral, lojalitet. Vi kan lita på vad sopbergen säger oss. Och de är beständiga. De tar aldrig slut även om vi gör det. Soporna groddar dessutom tillvaron. Fyller världen med levande känselspröt. Kalla det ekologiskt motiverat återbruk. Men det rör sig om berättande röster, stigna ur våra döda avtryck. Rester med möjligheter. Våra rester. När vi är borta, och dessförinnan. Avfallet är mänsklighetens triumf, kreativitetens slutmål och enda näringsämne, det som meningsfullheten försöker dölja. Det är därför vår rädda vardagssocialitet motarbetar soptippens glädje. Skräpet är framtiden.»

Leif Holmstrand er forfatter, billedkunstner og musiker. 10% av salgsinntektene tilfaller organisasjonen Freedom and Roam Uganda (FARUG)

ISBN: 9788293317241 | Pris: 140,- | Bestill | Design: Eller med a

150729_Tjuvklyftan_omslag_LQLeif Holmstrand
Tjuvkløfta

«Gapet åpner seg. En fem hundre meter lang sprekk mellom sjø og tjern opptrer i verden. Dette er en hoggsaks, et taggete sår.»

«Håret løsnet eventuelt fra hodebunnen da huden, kjøttet og alt innvortes ble tilstrekkelig substansløst og spøkelsesaktig, i så fall gled det stille ned gjennom en luftkropp som et sukk kunne ha løst opp, mens neglene formodentlig kraslet til på parketten, skarpt. Nå må hun avgjøre ytterligere en ting: hvor grensen for det gjennomskinnelige går, det vil si: hvor øyets territorium opphører, det vil si: hvor kjøttet opphører å være kjøtt.»

Leif Holmstrand er forfatter, billedkunstner og musiker. Han har tidligere utgitt en rekke diktsamlinger og de senere årene også to romaner – Tjuvklyftan og Städer som inte er städer (begge på Albert Bonniers Förlag). Forlaget H//O//F har tidligere utgitt det aktivistiske hybridverket ASAMI KANNON: AVFALLET

«[E]n av årets mest originale romaner» – Annina Rabe, Svenska Dagladet

«Det blir mer og mer tydelig at Leif Holmstrand hører til blant Sveriges viktigste samtidsforfattere.» – Kristian Lundberg, Helsingborgs Dagblad

«[E]n smertelig vakker, hysterisk, ubehagelig og ikke minst forundelig morsom bok. […] Vi har alle vår egen tjuvkløft.» – Aase Berg, Dages Nyheter

ISBN: 9788293317388 | Pris: 244,- | Bestill | Oversettelse ved: Sindre Andersen | Design: Eller med a

MLFOMSLAGHenning Karlbom og Agnar Lirhus (red.)
Møllebyen Litteraturfestival 2011 – En antologi: Krig og fred

I 2011 står norske styrker i Afghanistan på niende året. Ennå vil ikke ansvarlige politikere ta ordet krig i sin munn. Hva slags fred må til før soldatene kan komme hjem? Krig og fred er begreper som det er vanskelig å definere. I denne boka gir norske og internasjonale forfattere ordene mening og aktualitet i en tid da Orwells tåkeleggende nytale «WAR IS PEACE» føles ubehagelig relevant.

Bidragsytere/medvirkende: Anne Bøe, Christian Bjoljahn, G-T-B-R-G, Christian Bök, Athena Farrokhzad, Erlend Nødtvedt, Linn Hansén, Paal Bjelke Andersen, Rasmus Graff, Ulf Karl Olov Nilsson, Glenn Christian, Kristoffer Folkhammar, Jumoke Verissimo, Jan Erik Vold, Steinar Løding, Svetlana Aleksijevitsj, Hege Susanne Bergan, Amalie Smith, Cesilie Holck, Dubravka Ugrešić, Tina Åmodt, Martin Johs. Møller, Mircea Cărtărescu, Steinar Lone, Svein Mønnesland, Naja Vucina Pedersen, Caroline Bergvall, Kurt Johannessen, Bragi Ólafsson, Silje Beite Løken, Christian Bjoljahn, Sigurd Buch Kristensen, Malin Kivelä, Arne Lygre, Maria Zennström, Ole Robert Sunde, Jonny Halberg, Arild Linneberg, Cornelius Jakhelln, Erik Foynland og Thomas Kvam

Utgivelsen er støttet av Fritt Ord, Moss Kommune, Nordisk Kulturfond, Norsk Kulturråd og Østfold Fylkeskommune.

Mer info om festivalen og antologien på festivalens hjemmeside

ISBN: 9788299859707 | Pris: 100,- | Bestill | Design: Johanne Hjorthol

Hva var detAgnar Lirhus og Rune Markhus (ill.)
– Hva var det hun sa?

«
engsoleien finnes; ekspertene og ettertanken
finnes; og engene finnes; englene
embryoene og ekstasen finnes; ekkoet
finnes; borehullene, virvlerne, slamvirvlene
og etterlyset finnes; eikebladspinner og edelkreps
finnes, elvesandjeger, elven, ensomheten
finnes, og alke og råteskorpion finnes,
og eterriske rom, og ettertiden, ettertiden
»

Hva var det hun sa? bygger på Alfabet av Inger Christensen. Boken er et tegnet dikt, vendt mot både fortiden og fremtiden. Et ekko og en alarm.

Agnar Lirhus (f. 1978) debuterte i 2005 med romanen Skogen er grønn, Siden har han utgitt flere bøker. Hans foreløpig siste utgivelse er Historien om oss (2013). Rune Markhus (f. 1972) er utdannet ved Westerdals Reklameskole og jobber som illustratør. Han har mottatt flere priser for bøker han har illustrert, blant annet har han de siste årene gjort seg svært bemerket under Årets vakreste bøker.

*

«I det hele er dette eit spennande initiativ, især med tanke på at Lirhus og Markhus utfordrar kva biletboksjangeren kan romme og faktisk vider ut målgruppa» … «Biletboka set fingeren på sentrale problem utan å moralisere.» – Sindre Ekrheim, Bergens Tidene

*

«Rune Markhus’ fargelagte tegninger gjennomstrømmer min lesning, og mens jeg arbeider meg gjennom Agnar Lirhus’ utvekslinger med Inger Christensens dikt, finner jeg at hans dristighet beriker innlånene. Poet og billedkunstner gir både poesien og de akutte økokrisene en høyere himmel: «du finnes, Inger, og hymnen om din tid, grensen/ mellom sant og søppel; kysten/ er en grense i bevisstheten/ fjæra finnes, hvelvende mellom grønt og blått […]» – Freddy Fjellheim, Klassekampen

*

«Hva var det hun sa? går inn i klimadebatten på en vakker, tankevekkende og original måte.» – Kristian Wikborg Wiese, Dagsavisen

ISBN: 9788293317258 | Pris: 200,- | Bestill | Design/illustrasjon: Rune Markhus

oss omslagAgnar Lirhus
Oss

En åpen, varm og generøs diktsamling fra/om/til Moss.

Agnar Lirhus er født i 1978 i Moss. Han debuterte i 2005 med romanen Skogen er grønn, som ble nominert til p2-lytternes romanpris, og som er oversatt til svensk. Han har også utgitt romanene Til øya (2006), Mount Tupelo (2009), Affektlære (2010), Historien om oss (2013) og Hva var det hun sa? (2014)

ISBN: 9788299859721 | Pris: 120,- | Bestill | Design/foto: Markus Stabel

 

Peter MeedomMeedomAudiaturbok
VADE MECUM

Ofte har jeg svært ved at slukke computeren, alt for ofte kommer den med i seng. Det tager tid at genkalde sig opmærksomheden mod det, computeren ikke har adgang til.

VADE MECUM er en håndbok i oppmerksomhet, en samling formfullendte kortprosastykker om å forholde seg til skriften og om begjæret etter å kjenne livet og dyrene som befolker det.

Peter Meedom er stipendiat ved Universitetet i Oslo og redaktør for Forlaget Virkelig. VADE MECUM er hans første utgivelse.

ISBN: 9788293317296 | Pris: 100,- | Bestill | Design: Eller med a

 

 

 

 

parland omslag

Stella Parland
Glossarium över förgätna fejder: Kommenterad upplaga

Vem författaren är till denna lilla skrift, återfunnen 1952 på en loppmarknad i Viols-le-Fort under sulan i en stövel, har trots ansenliga ansträngningar från akademiskt håll inte med säkerhet kunnat fastställas. Mycket tyder dock på att det skulle ha varit Simerick Slender, förste baron av Canicattini, född i Bath 1907 och död på ett hotell i Marseille den 17 oktober 1946.

Verket har sannolikt författats i mer eller mindre fullkomlig isolering från kriget av en man som visste föga om dess praxis, men som ville bringa reda i en värld han kom att betrakta alltmer från sidan. Det anses inte ha varit avsett för tryck utan en sorts privat systematik, färgad av Slenders bisarra karaktär och riktad till hans älskarinna, pianisten Laura de Veer.

Originalet var blött, vilket gör det ställvis svårtolkat, och förklarar luckor och alternativa tolkningsförslag i föreliggande kritiska upplaga. Det ofullbordade verket har utgivits med understöd av föreningen Simerick Slenders vänner och ovänner, vilken i denna dag aktivt verkar i den lilla franska kommunen Cazevielle, med eget klubbhus och servering.

ISBN: 9788299859714 | Pris: 75,- | Bestill | Design: Markus Stabel

MLF_Smith omslagAmalie Smith
Fabrikken faller: En filmroman i fire deler

«‘Fabrikken falder’ er en bog, jeg udgav i 2010 – teknisk set var den min debut, da jeg skrev og udgav den, mens jeg ventede på svar, om Gyldendal ville udgive min egentlige debut ‘De næste 5000 dage’. Fabrikken falders skriveproces og udgivelsesmåde var en reaktion på en lang og lidt tung proces med den anden bog – både for mig selv med at skrive og redigere den og siden med forlaget, alt det der med at skulle antages og debutere. Fabrikken falder blev udgivet på Forlaget Emancipa(t/ss)ionsfrugten, som er et meget lille og dengang relativt nystartet forlag, som to af mine venner driver. Det betød, at jeg selv var involveret i hele produktionsprocessen. Vi trykte og samlede bøgerne i en gammel fabrikshal ude på det nedlagte Carlsberg-tapperi i København; meget passende et rum der lejes ud til kunstnere fordi fabrikken er faldet (eller flyttet). Bogen består af et hæfte med tryk på højresiden og løse, indlagte foldede A3-plakater. Den er en filmroman med 15 scener, og hver scene har en plakat med referencebilleder, som er googlet frem gennem søgning på nøgleord fra den pågældende scene. Plakaterne startede egentlig som et andet projekt – et plakatprojekt, hvor jeg i samarbejde med en grafiker Louise Hold Sidenius ville producere tekst-plakater til det offentlige rum. Jeg startede med at skrive teksten til plakaterne på Ishøj station, mens jeg var fanget i en s-togsforsinkelse husker jeg, men teksten voksede ud over plakatformatet lynhurtigt – den blev skrevet og redigeret på omkring tre uger og sendt i trykken ret kort tid efter. Der var noget fandenivoldsk over det, den skulle ikke læses af nogen. Jeg have fået så mange læsninger af den anden bog på Forfatterskolen, Fabrikken falder skulle bare af sted. Trykkeprocessen foregik på en Risograf, som er en form for gammeldags kopimaskine. Den kunne kun trykke en side ad gangen, så vi var nødt til at samle bøgerne i hånden. Plakaterne fik vi trykt på et billigt digitaltrykkeri i Aarhus og også foldet der. Produktionsprocessen blev i det hele taget en collage af forskellige tiders produktionsmetoder og en blanding af manuelt og maskinelt arbejde. Forløbet var ikke industrielt forstået som at alt arbejde var planlagt på forhånd – hvert trin i processen affødte eller umuliggjorde det næste, og vi ændrede planer flere gange undervejs. Det er et helt afgørende arbejde for mig at give en bog form, og det var virkelig lærerigt på den måde at være med i alle dele af processen, det var hårdt arbejde, men det var sjovt. Det sværeste er næsten at skulle overlade processen til nogle andre. Den udfordring har jeg i nogen grad taget op, nu hvor den genudgives i norsk oversættelse ifb.m. Møllebyens Litteratur Festival. Tegnestuen ELLER MED A har stået for produktionen, selvom vi har talt en hel del om formen sammen. Ret tidligt lå det klart, at bogen ikke kunne udgives på samme måde én gang til, den måtte genfortolkes grafisk og formmæssigt på samme måde som en oversættelse er en genfortolkning. Der var gået noget tid siden den første udgave, og i den tid opsamler en bog noget historie og nogle læsninger, den forbliver ikke uberørt. Der var fx sket det med den, at den var blevet opkøbt af et par danske biblioteker, som havde hardcoverindbundet den, og i den proces havde de limet bogblokken og plakaterne sammen i ryggen og skåret plakaterne op i siderne, dvs. at hver plakat kom i fire dele, på hovedet og bagfra. Det valgte vi at tage med videre i den nye udgave, hvor plakaterne indgår på samme opklippede måde og er hæftet i ryggen sammen med resten af bogen. Jeg tror, man kan sige, at Fabrikken falder er en bog, der suger alt muligt til sig – plakaterne er et visuelt billedarkiv, som teksterne har suget til sig på internettet, ligesom plakaterne også suger af teksterne. De forskellige formmæssige valg er også noget, bogen opsamlede hen ad vejen. Det er i høj grad en bog, der er leget frem – den er lavet af lyst, og fordi vi kunne lave den. Den er på den måde et produkt af nogle bestemte produktionsforhold, det er klart. Man kan sige, at den tillader sig at lege med de maskiner og rum, der står tilbage efter at fabrikken er faldet, på den måde har den en lethed, en sorgløshed over sig, som jeg ikke helt genfinder i mine andre bøger. Apokalypsen er ingen undergang, den er et visuelt blackout og en genfortælling af en drøm.»

ISBN: 9788293317036 | Pris: 160,- | Bestill | Design: Eller med a | Oversettelse: Mira Langeland

Akut sol omslagMorten Søndergaard
Akut sol

Den danske forfatteren og kunstneren Morten Søndergaard (f. 1964) har gitt ut flere kritikerroste verk, blitt oversatt til italiensk, engelsk, fransk og tysk, og vært nominert til Nordisk Råds Litteraturpris to ganger. Søndergaard deburterte med diktsamlingen Sahara i mine hænder i 1992. Han er utdannet ved Forfatterskolen og Litteraturvidenskab i København, og har vært redaktør for poesitidsskriftet Hvedekorn (2002–2008), sittet i redaksjonen for Brøndums Encyklopædi og er medstifter av Øverste Kirurgiske. Han har også oversatt Cesare Pavese og flere verk av Jorge Luis Borges.

Hans produksjon er omfattende og hans kunstneriske virke mangfoldig; det inkluderer både prosa og poesi, dramatikk, billedkunst, installasjon, musikk og lyd. I hans kunstnerskap er grensen mellom disse kunstformene ofte flytende. I sitt siste poetiske verk, Ordapotek (2011), forlater Søndergaard det tradisjonelle bokformatet, og utfordrer våre forestillinger om hva poesi er og kan være.

ISBN: 9788299859752 | Pris: 40,- | Bestill | Design: Markus Stabel

ApotektilbokhandelMorten Søndergaard
Ordapotek

Ordapoteket består av språklige medisinesker, en for hver av ordklassene. Så hvis du mangler noen Verb eller Substantiver i ditt liv, eller har få Adverb, så er det hjelp å få. I de forskjellige medisineskene ligger det pakningsvedlegg, en til hver ordklasse. På Ordapotekets pakningsvedlegg kan man lese om overdosering og anvendelse av hver av ordklassene.

Den danske forfatteren og kunstneren Morten Søndergaard (f. 1964) har gitt ut flere kritikerroste verk, blitt oversatt til italiensk, engelsk, fransk og tysk, og vært nominert til Nordisk Råds Litteraturpris to ganger.

ISBN: 9788299859783 | Pris: 350,- | Bestill | Design: Christian Ramsø, wearepopular.dk | Oversettelse: Mira Langeland

150729_MLF_antologi_omslag_LQMartin M. Sørhaug (red.)
EUROPA! Antologi: Møllebyen Litteraturfestival 2015

Møllebyen Litteraturfestival arrangeres for femte gang i Moss 21.-23. august 2015. Temaet for årets festival er «EUROPA!». Det var ikke gitt på forhånd at vi også i år skulle ha et stort temas som utgangspunkt for festivalens refleksjon. Men den ustabiliteten det europeiske prosjektet de siste årene har blitt konfrontert med, for vår del først i forbindelse med EU-valget i 2014, og sett i lys av den økonomiske og sosiale krisen en daglig den siste tiden har kunnet følge i europeiske medier, gjorde at vi raskt konkluderte med at dette temaet fremstår som et av de viktigste og mest relevante vi som festivalredaksjon kan ta tak i akkurat nå. Lest da som et utrop og med majuskler «Noe er på spill, Europa, nå!» For hvillke konturer av et nytt europa er det vi kan avlese av dagens politiske og sosiale konflikter? På mange måter kan det synes som om historien om Europa skrives nå. Vi ønsker å legge forholdene til rette for at både deltakere og publikum innenfor felstivalens rammeverk skal kunne reflektere over et mangfold relaterte og aktuelle problemstillinger. Målet vårt har ikke vært å sette sammen en samling bidrag som peker i én intellektuell, estetisk eller politisk retning, men heller en vifte av innganger som har det til felles at de er overraskende og ikke forholder seg til etablerte tankemønstre.

Bidragsytere: Meira Ahmemulic (S), Pernilla Berglund (S), Jeppe Brixvold (DK), Ingvild Burkey (N), George Caffentzis (GR/USA), Eller med a (N), Silvia Federici (IT/USA), Simen Hagerup (N), Leif Holmstrand (S), Volodimir Jermolenko (UKR), Sandra Lillebø (N), Staffan Lundgren (S), Pål Norheim (N), Shwan Dler Qaradaki (N), Phillippe Rekacewicz (F), Cia Rinne (FI), Yoko Tawada (JP) og Eva Tind (DK).

Redaksjon: Sindre Andersen, Karl Larsson, Mira Langeland, Morten Langeland, Agnar Lirhus, Martin M. Sørhaug, Fredrik Wilhelmsen og Ylva Wærenskjold.

ISBN: 9788293317357 | Pris: 120,- | Bestill | Design: Eller med a

MLF_TINDEva Tind
objet fabriqué

Objet fabriqué er et bestillingsverk laget i anledning Møllebyen Litteraturfestival som i 2013 har «Fabrikken» som hovedtema. Bokprosjeket er således en tematisk sammenføring av tekst, poesi og fotografi, kunst som vekker assosiasjoner både til fabrikkproduksjon, menneskelig (re)produksjon, individets forhold til objekter og omgivelser, og endelig til literaturen og kunsten som artefakt.

Eva Tind er kunstner og forfatter. Hun har tidligere gitt ut tre bøker på Gyldendal Dansk Forlag. Og ble i 2010 tildelt Klaus Rifbjergs debutantpris for lyrikk.

ISBN: 9788293317029 | Pris: 200,- | Bestill | Design: Eller med a

 

 

 

150729_Rosenvej_omslag_LQEva Tind
Rosenvej

Rosenvej er en prosalyrisk fortelling om en jentes barndom og oppvekst i Danmark på 70-tallet. Rosenvej er en gate og en metafor. Det er en bok om minner, familie og vennskap, en historie om hvordan steder og mennesker blir en del av deg. Eva Tind er født i 1974 i Pusan, Korea. I 2010 mottok hun Klaus Rifbjergs Debutantpris av det Danske Akademi. Tind har tidligere utgitt «Objet fabriqué» på forlaget H//O//F. Han (Gyldendal, 2014) er hennes foreløpige siste utgivelse.

Eva Tind er kunstner og forfatter. Hun har tidligere gitt ut tre bøker på Gyldendal Dansk Forlag. Og ble i 2010 tildelt Klaus Rifbjergs debutantpris for lyrikk.

ISBN: 9788293317371 | Pris: 244,- | Bestill | Design: Eller med a